Review: Tearaway (PlayStation Vita)

Care a fost ultimul joc ce v-a permis să pătrundeți în universul său? Sau mai bine spus, care a fost personajul favorit ce a reușit să pășească în lumea noastră?!?! Răspunsul este simplu – Tearaway, prin al său Iota (personajul masculin) sau Atoi (varianta feminină a eroului din joc)!

PS Vita este o consolă ce a permis celor de la Media Molecule – producătorii lui Tearaway – să își concretizeze imaginația bogată și să creeze o poveste ale cărei personaje și atmosferă se desprind cu adevărat din universul virtual, pășind cu încredere în lumea noastră.

2013-11-27-185425

Acest titlu poate fi considerat unul dintre cele mai bune jocuri disponibile pe PlayStation Vita, mai ales pentru că îmbină întreaga suită de funcții hardware ale consolei cu un gameplay incredibil de fluid, antrenant și plin de emoție. Practic, jucătorul pășește într-o lume creată exclusiv cu ajutorul unor bucăți de hârtie și se luptă să supraviețuiască într-un mediu în care inamicii sunt rod al unei arte japoneze străvechi, pe numele său origami, totul pentru ca POVESTEA să ajungă la destinatar.

Iota sau Atoi?

2013-11-29-084705

Eroul, Iota sau Atoi, în funcție de sexul său, este nimic altceva decât un plic timbrat, ce conține o frumoasă poveste ce trebuie livrată destinatarului. Aventura sa este anevoioasă – acesta trebuie să ajungă tocmai la soarele de pe cer pentru a-și încheia misiunea. Chiar acum apare prima răsturnare incredibilă de situație – soarele vei fi chiar TU, zâmbindu-i sau încruntându-te în momentul în care plicul ambulant priveste către TINE. Magia camerei frontale a PlayStation Vita  participă astfel la crearea unei atmosfere incredibile în joc, tocmai prin faptul că jucătorul este implicat efectiv în gameplay, prin propria sa imagine.

La bază, jocul este un platformer 3D de excepție, capabil să ofere cele mai interesante provocări celul care controlează universul Tearaway nu numai prin butoanele direcționale, ci și cu ajutorul propriei reflexii.

Universul realizat exclusiv din hârtie ajunge mult mai aproape de realitate față de multe alte jocuri cu grafică ce mimează întocmai realitatea…tocmai prin faptul că  fiecare nivel din joc poate fi recreat în viața de zi cu zi, cu ajutorul unor coli de hârtie și puțin lipici. Tearaway chiar încurajează astfel de sesiuni de lucru manual, oferind pe parcursul jocului anumite tutoriale pentru realizarea unor modele origami din lumea virtuală.

Funcțiile PS Vita, exploatate 100% în gameplay

2013-12-06-084950

Modul de abordare al fiecărei porțiuni de joc este inovator, Tearaway folosindu-se de întregul arsenal hardware al consolei PS Vita pentru a oferi jucătorului cele mai intrigante moduri de abordare a nivelelor: de la folosirea suprafeței tactile de pe spatele consolei pentru a muta obiecte sau a realiza găuri în sol, până la utilizarea giroscopului pentru a păși în spațiu, mai aproape de soare. Cele două camere pozitionate în fața și spatele consolei joacă de asemenea un rol crucial în Tearaway, acestea fiind utilizate pentru a transpune jucătorul în universul jocului, dar și viceversa.

2013-12-04-124813Mecanica de joc este cu totul aparte, astfel încât titlul să ofere la fiecare nivel un alt tip de provocare, fie că este vorba de călăritul unui porc sau de pășirea cu încredere pe pereți vopsiți cu lipici. Mai mult, provocările din fiecare lume, fie ea deșert, junglă sau spațiu cosmic, sunt extrem de ingenios puse în aplicare de către designeriii jocului, a căror imaginație este de-a dreptul debordantă: Tearaway are și trambuline pe care eroul Atoi sau Iota trebuie să își ia avânt pentru a sări, scări din hârtie ce se deschid la glisarea cu degetul pe ecranul consolei în locul indicat printr-o amprentă și multe altele.

Singurul minus al jocului este adus de prespectiva din care jucătorul își controlează personajul, care poate fi uneori foarte ciudată și deranjantă, mai ales în sitauțiile în care eroul din Tearaway trebuie să sară de pe un obiect pe altul iar jucătorul nu poate aprecia corect distanța între cele două.

Aceleași personaje, cu altă pălărie!

2013-12-06-185746

Interacțiunea cu restul personajelor ocupă de asemenea un loc important în gameplay, fie că jucătorul aruncă mingi din hârtie la coșul de baschet sau joacă fotbal cu micile veverițe, ori că este îndemnat să folosească camera foto din joc pentru a aduce la viață obiecte ce și-au pierdut culoarea. Acestea din urmă, odată surprinse în imagine, sunt adăugate la o colecție origami ce poate fi realizată în realitate de gamerii doritori, care pot descărca schițele obiectelor respective de pe tearaway.me.

Pe lângă fotografierea mediului înconjurător, personajul erou poate îndrepta obiectivul spre propria persoană sau chiar poate captura imagini din lumea reală. Pentru toate acestea, este nevoie de filtre și obiective foto ce pot fi achiziționate in-game cu ajutorul confetti-ilor (moneda din joc) ce se găsesc la tot pasul, în fiecare nivel.

Cumpărături de sezon, numai hârtie

Această monedă, atât de potrivită unui univers din hârtie, permite personalizarea lui Iota sau Atoi, căruia îi pot fi schimbați ochii, gura sau îi pot fi adăugate sticker-e cu inimioare, gărgărițe, chiar și cravate.

2013-12-06-185610

Jocul pune foarte mult accent pe schimbarea înfățisării, atât în cazul personajului principal, cât și în ceea ce privește ființele ce intră în contact cu acesta. Există chiar și posibilitatea de a realiza, cu ajutorul ecranului tactil principal, propriile podoabe care să fie aplicate pe personaje sau mediului înconjurător (la un moment dat, jucătorii vor putea alege însăși forma și culoare fulgilor de zăpadă).

Cei aventuroși dar și dornici de a înfrunta pericole iminente, pot sta liniștiți – jocul conține și inamici, despre care aflăm încă de la început că au invadat universul Tearaway și că este de datoria micului mesager să îi înfrunte. Luptele sunt distractive – trebuie ca jucătorul să își transforme eroul într-o minge care să lovească micile creaturi malefice, apoi să le arunce în pereți pentru a-i învinge. Pe parcursul jocului, metodele de abordare a acestora se vor schimba dramatic, intrând în ecuație chiar și inamici zburători. Dar mai bine ne oprim aici cu dezvăluirile.

Concluzie?

tabel REVIEW - tearawayDeloc surprinzător, Tearaway reușește să depășească cu mult așteptările pasionaților de jocuri atât prin emoția transmisă de joc, cât și datorită mecanicii de joc de-a dreptul incredibil de bine gândită. Latura emoțională se îmbină perfect cu nivelurile  intrigante iar rezultatul este….de nota 10!