[REVIEW] SteelSeries Arctis Nova 5 Wireless – echilibrul perfect

Perifericele de gaming fără fir sunt la un apogeu absolut atât în privința popularității, cât și în cea a performanțelor efective. Dar dacă la un mouse sau o tastatură wireless am început de ceva vreme să ne obișnuim cu latențele mici, performanțele mari și autonomiile decente, în sfera căștilor wireless de gaming abia în ultimii 2-3 ani au apărut opțiuni cu adevărat interesante.

Poate prea mult timp, categoria de căști de gaming wireless s-a concentrat mai mult pe design și (uneori) confort mai mult decât pe aspectele esențiale care fac o pereche de căști să sune bine. Îmi amintesc că acum 7-8 ani, am testat vreo 6 perechi de căști gaming wireless de top, din care toate aveau un design de jucărie SF pentru copii, însă doar una avea un sunet satisfăcător.

Astăzi însă, vom vorbi despre un produs care ne arată unde ne aflăm în 2024. Este vorba despre noile căști SteelSeries Arctis Nova 5, despre care vă dau un spoiler de la început: oferă un echilibru perfect între design, calitate audio și funcționalitate generală. Review-ul se aplică și pentru variantele Arctis Nova 5P (care este funcțional identică, dar are elemente de design albastre inspirate de brandul PlayStation) și Arctis Nova 5X (singura variantă care funcționează pe console Xbox).

Caracteristici principale

SteelSeries Arctis Nova 5 este o pereche de căști wireless ce funcționează împreună cu aproape orice dispozitiv mulțumită celor două conexiuni pe care le oferă: cea de 2.4 GHz prin dongle-ul USB-C inclus, și cea prin Bluetooth.

Astfel, poți folosi dongle-ul pentru a beneficia de calitate maximă și latență redusă pe platforme precum PC, PS5, Nintendo Switch, dispozitive mobile sau Oculus Quest, și poți folosi conexiunea Bluetooth 5.3 pentru a îți conecta căștile la telefonul mobil, pentru a prelua apeluri sau a asculta muzică. Ca o scurtă notă, pentru a te conecta la o consolă Xbox este necesar să achiziționezi modelul Arctis Nova 5X.

În pachetul produsului există și un adaptor de la USB-C la USB-A, pentru cei care doresc să folosească Nova 5 pe dispozitive fără porturi tip C.

Highlight-ul acestei perechi de căști este modul în care îi poți schimba calitatea audio direct de pe telefon, aplicația Arctis Nova 5 punându-ți la dispoziție peste 100 de profiluri EQ dedicate muzicii, filmelor și celor mai populare jocuri din ultimii ani. Avantajul acestei abordări este că poți schimba profilul în mod instantaneu chiar dacă folosești căștile împreună cu o consolă de jocuri.

Autonomia promisă de SteelSeries este de 60 ore, deci teoretic 15 zile la un regim de folosire de 4 ore pe zi.

Aspect și construcție

SteelSeries Arctis Nova 5 Wireless sunt niște căști compacte, flexibile și confortabile chiar și pentru perioade lungi de folosire. Confortul se datorează atât greutății reduse (prin folosirea de plastic ABS rezistent), cât și faptului că Nova 5 are două “bentițe”. Cea clasică ce face parte din structura căștilor, dar și una moale, textilă și elastică, care poate fi așezată mai sus sau mai jos, mai tensionată sau mai puțin tensionată. Această bentiță elastică distribuie uniform greutatea căștilor pe cap, iar senzația atunci când porți căștile este că ele efectiv plutesc.

Cupele căștilor sunt moi și confortabile, mulțumită spumei cu memorie din care sunt confecționate, iar suprafața lor este din material textil, ceea ce îi permite pielii să respire. De asemenea, cupele sunt mobile și le poți roti la 90 de grade pentru a le stoca ușor oriunde îți dorești.

Microfonul este amplasat pe partea stângă a căștilor și este retractabil, ceea ce înseamnă două lucruri importante: 1 – nu-l vei pierde niciodată prin casă/ghiozdan, și 2 – îl ai la tine oriunde ai fi și îl poți folosi pentru apeluri telefonice clare chiar dacă te afli în oraș.

Tot pe partea stângă se află și butonul de Mute al microfonului, dar și rotița analogică care îți permite să schimbi volumul căștilor.

Pe partea dreaptă găsim portul USB-C de încărcare, butonul de power și butonul de Quick Switch care îți permite să comuți între semnalul audio 2.4 GHz (din dongle) și cel de pe Bluetooth.

Design-ul căștilor este unul modern și plăcut, fără culori și luminițe, iar această decență și bun-gust trebuie lăudată și încurajată. Nova 5 este o pereche de căști ce poate fi purtată de către oricine și în orice context, indiferent dacă este vorba despre gaming sau un mediu de lucru.

Și chiar cred că aceste căști sunt menite să fie purtate peste tot, pentru că punctează bine nu doar la capitolul ergonomie și confort, cât și la cel al calității audio. Dar până să ajungem la calitatea audio generală, cred că ar trebui să vorbim despre modul în care poți ajusta căștile să sune așa cum îți dorești.

Peste 100 de preseturi EQ, utilizabile și pe consolă sau BT

Dacă în trecut căștile de gaming multi-platformă te obligau să îți configurezi profilul de EQ pe PC și apoi să îl încerci pe consolă, Arctis Nova 5 vine cu o abordare de tip “shotgun” și îți oferă peste 100 de profiluri integrate direct în memoria căștilor. Această listă generoasă de profiluri este și noutatea absolută adusă de aceste căști. Poți comuta între ele din aplicația de iOS și Android numită Arctis Nova 5. Schimbarea este instantanee.

Majoritatea profilurilor sunt denumite după jocuri populare și, conform SteelSeries, sunt create de ingineri audio pentru a îți oferi cea mai bună experiență în acele jocuri.

De fapt, în aplicație poți activa simultan 2 configurații diferite de EQ. Una pentru conexiunea prin dongle-ul de 2.4 GHz și una pentru Bluetooth (5.3!). Astfel, dacă te joci pe consolă/PC pe un profil audio optimizat pentru jocul tău preferat, dar mai apoi dorești să asculți muzică de pe telefon, tranziția dintre cele două profiluri de EQ se va face imediat ce apeși butonul Quick Switch pentru a asculta sunetul de pe Bluetooth. În afară de profilurile dedicate jocurilor, există și un profil Flat (cel implicit) și o serie de profiluri dedicate consumului de muzică și filme.

Iar partea care mi-a plăcut cel mai mult este că în această listă de profiluri vor fi adăugate automat și profilurile create de tine în secțiunea Engine din aplicația SteelSeries GG, disponibilă pe Windows și Mac.

Pe aplicația de telefon mai sunt disponibile și setări privind volumul de Sidetone (cât de tare să te auzi pe tine și mediul tău înconjurător în timpul folosirii căștilor), volumul microfonului și intensitatea LED-ului roșu de Mute de pe microfon. De asemenea, tot de aici poți activa sau dezactiva funcția Audio Limiter, care se asigură că sunetul nu depășește niciodată un anumit nivel de intensitate, prevenind astfel posibilitatea ca anumite sunete să distorsioneze.

Utilizatorii de PC au și mai multe opțiuni

Aplicația de mobil Arctis Nova 5 îți oferă acces la toate funcțiile integrate în căști, iar posibilitatea de a atribui profiluri EQ independente pentru 2.4 GHz și Bluetooth este cea mai importantă și utilă dintre acestea.

Însă pe lângă aceste opțiuni, aplicația SteelSeries GG ce este disponibilă pe PC vine cu o serie de funcționalități suplimentare, chiar dacă pe alocuri intimidante.

Aplicația este grupată pe mai multe secțiuni, iar secțiunea Engine este cea de unde poți controla configurația căștilor exact la fel ca din aplicația de mobil, cu mențiunea că aici poți crea noi profiluri de EQ după bunul plac.

Pe de altă parte există o secțiune care folosește puterea PC-ului tău pentru a duce lucrurile la un alt nivel, iar aceasta se numește Sonar. Această secțiune poate fi activată sau dezactivată după bunul plac și funcționează indiferent dacă aveți periferice SteelSeries sau de la alt brand.

Cred totuși că merită menționată pentru că, de exemplu, de aici poți activa funcții precum AI Noise Cancellation, Noise Gate sau Compressor pentru microfonul pe care îl folosești, și poți inclusiv să schimbi profilul de EQ pentru acesta. Pentru sunetul din jocuri sau media poți activa funcția de Spatial Audio care poate fi personalizată astfel încât efectul de spațialitate să fie cât mai convingător.

Un alt highlight al lui Sonar este că îți pune la dispoziție un mixer audio care îți permite să ajustezi dintr-un singur loc, centralizat, volumul jocului, al muzicii și al voice chat-ului. Sonar are și un streamer mode care îți permite să alegi ce dorești să se audă pe stream și ce dorești să se audă doar în căștile tale.

Nu pot spune că Sonar reprezintă un atu pentru această pereche de căști, însă faptul că aplicația din care gestionezi căștile conține astfel de funcționalități suplimentare și bine organizate este cu siguranță un plus pentru experiența utilizatorului. Pe parcursul testării am activat adesea funcția de Spatial Audio și mi-a plăcut foarte mult. Păcat că secțiunea Sonar nu e disponibilă și în varianta de Mac a softului.

Și dacă-ți plac shooterele, trebuie să încerci secțiunea 3D Aim Trainer din aplicația SteelSeries GG pentru PC. Este cu adevărat utilă ca să-ți faci încălzirea sau să te obișnuiești cu un mouse nou (chiar dacă nu e de la SteelSeries), mai ales după o perioadă lungă în care nu te-ai mai jucat un shooter competitiv.

Calitatea audio și experiența de utilizare

Difuzoarele din Arctis Nova 5 sunt foarte capabile și dinamice, iar faptul că le poți ajusta profilul de EQ după cum vrei tu te asigură că le vei putea personaliza astfel încât să se audă așa cum vrei tu.

Profilul EQ implicit (Flat) sună ok, însă favorizează înaltele prea mult pentru gustul meu. Dar odată ce te joci cu alte profiluri sau le creezi singur din aplicația de PC și Mac, o să descoperi cu siguranță o variantă care îți va face cu ochiul mai mult.

În muzică, Arctis Nova 5 sunt capabile să redea cu lejeritate o plajă foarte largă de frecvențe, cu medii și înalte foarte clare și un bass ceva mai timid dar care poate fi încurajat prin EQ. Soundstage-ul este destul de larg și aerisit, ceea ce face experiența de ascultare plăcută. Cu un EQ pe placul tău, acestea vor ajunge să fie căștile tale de zi cu zi, nu doar pentru gaming, ci și pentru muzică.

În gaming, ceea ce mi-a plăcut cel mai mult a fost direcționalitatea sunetelor. Indiferent de joc, poți simți cu lejeritate de unde provin sunetele exploziilor, ale armelor sau ale pașilor. Uneori însă, la volum mare, în scene foarte intense de joc unde se aude și dialog, și explozii, și foc de armă (gen Battlefield 2042, The Finals), e posibil să simți că sunetul își mai pierde din finețe, iar frecvențele mai joase le cedează prioritatea celor înalte. Per total însă, experiența de gaming este una foarte bună, și o poți rafina astfel încât să fie pe gustul tău utilizând cele peste 100 de profiluri EQ integrate.

Comparând performanțele căștilor cu Audio Limiter-ul activat și dezactivat, recomand din toată inima să îl țineți pe off și să îl activați doar dacă sesizați că aveți distorsiuni într-un anumit joc.

Microfonul de pe Nova 5 se aude, din punct de vedere calitativ, mult mai bine decat orice alt microfon din seria Nova. Spre deosebire de majoritatea microfoanelor din căști de gaming, cel de pe Arctis Nova 5 oferă mai multă calitate și mai puțină senzație de telefon fix din anii ‘60. Dacă îl folosești la PC, funcția de AI Noise Cancellation din Sonar își face treaba foarte bine și atenuează zgomotele înconjurătoare. Tot din Sonar, poți alege un profil EQ separat pentru microfon.

Autonomia de 60 de ore promovată pe cutia produsului este una reală, dar este valabilă doar pentru conexiunea prin Bluetooth. În realitate, pe 2.4GHz, am obținut în jur de 40 de ore cu o încărcare, ceea ce este în continuare excelent (de aproximativ 3 ori mai mult decât Sony Pulse 3D, de exemplu). Iar dacă rămâi fără baterie, în doar 15 minute de încărcare obții până la 5-6 ore de utilizare.

Trebuie notat că, la fel ca pe majoritatea căștilor care oferă conexiune duală, sursele BT și 2.4Ghz nu pot fi ascultate simultan. Deși căștile sunt conectate simultan la ambele dispozitive, doar unul poate fi activ la un moment dat. Dacă vorbești la telefon, nu vei mai auzi PC-ul sau consola. Dacă vrei să auzi consola, nu vei mai auzi notificările de pe telefon.

Iar vorbitul la telefon se face foarte ușor. Atunci când sună telefonul primești o notificare în căști și poți prelua apelul prin simpla apăsare a butonului Quick Switch. Tot cu acest buton poți termina apelul.

Și range-ul conexiunii wireless este unul foarte bun, și nu am detectat întreruperi chiar dacă am luat căștile într-o altă cameră decât se află PC-ul meu.

Concluzie

SteelSeries Arctis Nova 5 punctează foarte bine la toate capitolele care contează. Ne oferă o autonomie incredibilă, o calitate superioară a sunetului și a microfonului, o construcție confortabilă, un design de bun gust, dar și funcționalitate Bluetooth care este foarte utilă.

Când adaugi la acest mix și posibilitatea de a încărca pe căști propriile profiluri de EQ, alături de multitudinea de profiluri deja incluse, cred că SteelSeries Arctis Nova 5 Wireless devine o ofertă de nerefuzat.

Roberto Teodorescu
Roberto Teodorescu
Fondator al Overheat.ro, Roberto Teodorescu este omul care visează la răspândirea informaţiilor de calitate către pasionaţii de jocuri video. Legenda spune că ar fi pasionat de jocuri, IT, efecte speciale şi producţie muzicală. Şi cică ar fi născut prin '89.