[Review] GTFO – Un shooter co-op… special

După câțiva ani petrecuți în Early Access, GTFO este acum lansat oficial, iar dezvoltatorii de la 10 Chambers au reușit ceva extraordinar, rar întâlnit în lumea gaming-ului actuală.

La o primă vedere, GTFO pare un Left 4 Dead combinat cu Alien, dar imediat ce pui mâna pe joc îți dai seama că nu are nicio legătură cu jocurile menționate anterior. GTFO este un joc greu, tactic, lent. Este un joc care necesită toată atenția ta. Am aflat asta ”the hard way”, în primul meu joc solo, când aveam un stream de Twitch pornit pe al doilea monitor și nu eram foarte atent la ce se întâmplă în joc. Long story short, m-am împiedicat de cineva întins pe jos și pot doar să zic că nu mi-a fost bine tot restul level-ului.

Ca structură, GTFO este împărțit în mai multe nivele mici, numite Rundowns. Aceste rundowns pot expira, ele fiind înlocuite de alte nivele pe aceeași secțiune odată la câteva zile. Am rămas surprins de acest lucru când am reintrat în joc după o mică pauză și chiar am simțit nevoia să explorez mai mult. Gameplay loop-ul este relativ simplu, iar aceste schimbări de nivele oferă un motiv destul de bun să te întorci odată la ceva timp.

Apropo de loop, GTFO este la suflet un joc co-op, cu posibilitatea de a juca alături de coechipieri AI, care sunt destul de utili dacă folosești cum trebuie sistemul de pings și de comenzi. Am jucat solo, cu coechipieri random prin matchmaking dar și cu un grup de amici care erau mai experimentați în GTFO. Am intrat toți 4 în lobby, ne-am ales loadout-ul în funcție Rundown și am coborât în adâncurile pline de primejdii. Jocul se transformă drastic atunci când joci cu un grup de oameni care știu despre ce e vorba și care au răbdare cu tine, mai ales că jocul nu dispune de un tutorial clasic. Comunicarea este esențială, fiind nevoie ca fiecare să îndeplinească anumite sarcini în același timp și să rămână împreună pe cât posibil.

Atât design-ul grafic cât și sunetul sunt fantastice. Fiecare element lucrează împreună pentru a oferi o atmosferă apăsătoare. Întunericul chiar este întunecat, fiecare pas făcut are un ecou sinistru care poate oricând trezi o turmă de monștri. UI-ul este bine realizat dar poate puțin prea stilizat pentru gustul meu. Există un fel de reflexie constantă care poate fi deranjantă iar acele momente glitch-out sunt destul de naucitoare dacă ești sensibil la lumini.

Orice greșeală poate fi fatală, iar acest lucru a fost clar când am decis să fiu un fel de Rambo și să mă bat cot la cot cu 3 inamici din jurul meu. Nu eram încă destul de conștient de cât de slab este personajul meu și de faptul că orice lovitură primită este catastrofală. Norocul meu că există revive și med-kits. În GTFO nu există level-up, skill trees sau perks pe care să le farmezi pentru a deveni mai bun. Ce contează cel mai mult este ca fiecare din echipă să-și aleagă loadout-ul perfect pentru situație și să ajungi să cunoști toate pericolele pe care le poți întâlni.

Pentru începători, un Rundown poate dura lejer peste o oră, primul meu rundown fiind mai aproape de o oră și jumătate. Recomandarea mea pentru oricine dorește să încerce jocul este să nu caute nimic pe Youtube sau tutoriale, este mult mai incitant atunci când te lovești nas în nas cu o provocare nouă și încerci să folosești tactici câteodată neortodoxe dar care pot funcționa dacă sunt executate corect.

Jucând GTFO, îmi aduceam aminte de serile în care jucăm Escape from Tarkov împreună cu prietenii, cu adrenalină la maxim și unghii roase. “Work Together or Die Together” este motto-ul jocului, unul foarte potrivit din punctul meu de vedere. Foarte rar apare un joc care îți poate oferi același sentiment ca și GTFO, iar acest lucru merită lăudat și încercat cel puțin odată.

GTFO este disponibil pe Steam. Cerințele minime nu sunt foarte mari, așa că un sistem sau un laptop gaming din ultimii 5 ani ar trebui să ruleze jocul fără mari probleme.

Alex Duca
Alex Duca