REVIEW: Football Manager 2014

fm14 2

Jocurile video au fost întotdeauna criticate pentru lipsa de realism, lăsând jucătorii să se afunde în basme, în rolul unui războinic sau al unor eroi. Football Manager nu este așa, ci dimpotrivă este o clonă a realismului. Jocul te pune în persoana unui manager de echipă de fotbal. Singura barieră este abilitatea jucătorului de a conduce o echipă.

Football Manager 2014 este cel mai recent titlu din seria Football Manager dezvoltată de Sports Interactive și publicată de Sega. Dacă ești un fan al fotbalului și te contrazici de fiecare dată cu antrenorii profesioniști, până să ajungi pe banca unui club mare de fotbal sau a unui selecționer (și așa avem nevoie de unul nou acum) atunci jocul este un must-buy pentru tine. Industria jocurilor de acest tip și anume simulator de management sportiv este dominată de Football Manager. Nu e de mirare de ce se întâmplă acest lucru. Nu e pentru că e singurul joc de acest tip, ci pentru că e cel mai bun.

fm14 1

Aventura ta managerială începe odată cu Career Mode, sau Classic Mode pentru cei începători. Dacă nu ai de gând să stai singur ca un cuc, poți oricând găsi niște prieteni cu care să începi o ligă nouă. Dacă consideri că nici modul online nu este suficient, FM 14 dispune și de modul Challenges, unde jucătorul poate accepta niște provocări. De exemplu trebuie să salvezi o echipă de la retrogradare sau să câștigi titlul cu o echipă foarte tânără. Dacă te-ai plictisit de challenge-urile din joc poţi descărca altele noi prin intermediul Steam Workshop.Spre deosebire de Career Mode, în Classic Mode lipsesc multe acțiuni din Career Mode, rămânând doar cele esențiale. Pe lânga acestea se adaugă și  opțiunea de Instant Result, ce permite afisarea rezultatului meciului fara vizionarea partidei. Este o funcţie care favorizează jucătorii ce nu au suficient timp dar nici răbdare.

Transferurile au fost îmbunătățite, managerii adverși reacționând într-un mod mai realist decât înainte. Pe lângă A.I-ul îmbunătățit acum poţi împrumuta jucătorul pe care deja l-ai achiziționat echipei de la care a venit, astfel noile achiziții vor avea parte de mai multă experiență dacă încă nu sunt apte pentru a juca în formația ta. Pe lângă aceste aspecte, FM 2014 vine cu noi clauze contractuale care fac jocul mult mai realist, precum clauza prezenței unui jucător de pe lista de rezerve. FM 2014 face un pas înainte și unul înapoi – chiar dacă este un simulator, pe alocuri este un pic exagerat. De multe ori, cluburile adverse o să încerce să stoarcă din bugetul echipei tale o sumă foarte mare numai din clauze contractuale, iar pentru începători este destul de greu să ajungi la o înțelegere profitabilă.

fm14 3Ce altceva s-a schimbat față de anul trecut ? Prima îmbunătățire pe care o să o observi va fi motorul grafic îmbunătățit. Această schimbare o poți observă numai folosind modul de meci 3D. Jucătorii reacționează mai realist, grafica este mai bună și marile stadioane vor ieși în evidență. Nu se compară cu motorul grafic prezent în FIFA sau Pro Evolution Soccer, însă FM 2014 nu are nevoie de așa ceva. Jocul se bazează pe abilitățile tale de manager și nu o să ai prea mult timp să admiri grafica deoarece majoritatea timpului o să ți-l petreci realizând transferuri sau noi tactici.

FM 2014 trece mai departe și îmbunătățește relația manager-jucător adaugând mai multe opțiuni ca niciodată. Jucătorii bătăioși pot aduce goluri pe teren dar îți pot face și ție probleme dacă relația managerului cu jucătorul ia o altă întorsătură. Bineînțeles că poți oricând să îl lași pe asistent să se ocupe de aceste probleme, dar este sarcina managerului să mențină armonia în echipă.

fm14 4

Este impresionant că FM 2014 vine cu grafică îmbunătățită, însă Sports Interactive nu a uitat de cel mai imporant lucru în acest joc: gameplay-ul. Înainte, cu o echipă destul de bună, câteva transferuri și o tactică bună puteai trece prin sezon foarte ușor, însă Sports Interactive a îmbunătățit A.I-ul managerilor adverşi, aceştia adaptând tactica de joc pe parcursul celor două reprize. Pe lângă asta Sports Interactive nu-ţi mai permite să dai instrucțiuni care se contrazic una pe alta. De exemplu, nu te poţi concentra şi pe flancuri și pe mijloc în același timp. Această schimbare este introdusă destul de târziu, dar toate au un început.

Sports Interactive a lucrat și la modul de comunicare al managerului cu staff-ul. Asistenții oferă sfaturi în timpul meciului, creează rapoarte despre echipa de tineret şi chiar participă la conferința de presă pentru tine. Conferințele de presă sunt la fel ca până acum cu doar câteva replici modificate, însă nu consider că trebuia schimbat mai mult decât atât deoarece sunt întrebări tipice, puse în repetate rânduri și în viața sportivă din realitate. Pe lângă aceste lucruri, dacă ai supărat cumva un jucător și nu ai curaj să îl confrunți poți ruga un alt jucător să vorbească cu acesta. Este o ultimă soluție, aşa că în cazul în care carisma ta nu l-a putut convinge de potențialul tău de manager o poți folosi pe cea a A.I-ului.

fm14 5Cine nu a mai pus mâna pe un joc din seria FM va petrece ceva timp deslușind modul în care funcţionează acest joc. Opțiunea help a jocului face o treabă bună explicând în detaliu majoritatea aspectelor. În aventura ta managerială vei avea parte de un trilion de factori, care la un moment dat te vor copleși. Mulţi dintre acești factori pot fi lăsaţi în grija asistenților, însă astfel jocul își pierde din farmec și devine prea automatizat. Frumusețea FM constă în faptul că tu poți schimba orice factor care poate permite clasarea pe o poziție mai bună în clasament, câștigarea unui turneu, sau dominarea pe plan continental sau chiar mondial.

Conform tradiției, Sports Interactive a mai implementat câteva schimbări în U.I, de data aceasta putând fi lăudate. Am fost impresionat de culorile simple și bine alese care se îmbină perfect în mediul fotbalistic.
Sports Interactive s-a întrecut pe sine realizând cel mai bun titlu din serie.

nota FM14Totuși FM 2014 duce lipsă de ceva, şi anume de licențe. Într-adevăr avem parte de competiții licențiate însă nu sunt foarte multe. Poate dacă ar include variante licenţiate ale Barclays Premier League și Bundesliga, aș fi mulțumit. Încă sper că într-o bună zi toate competițiile de care dispune FM 14 vor fi licențiate complet.

Seria FM evoluează cu fiecare an, Sports Interactive aducând câte ceva nou. FM 14 demonstrează faptul că a fost clar îmbunătățit și nu vei plăti din nou pentru același joc. Chiar dacă schimbările nu sunt majore, ele sunt diverse și destul de multe. FM 2014 nu își pierde farmecul. Niciun alt joc nu m-a făcut să trăiesc la fel de intens: am plâns la fiecare titlu cucerit, m-am înfuriat la fiecare înfrângere, am celebrat fiecare reușită la fel de intens ca în viața reală. FM 2014 nu este doar o lume virtuală, este o oglindă a realității.