[Interviu exclusiv] Victor Kislyi, vizionarul industriei MMO

Sunt convins că mulţi dintre voi sunteţi interesaţi să aflaţi mai multe despre poveştile de succes din industria jocurilor. Doriţi să aflaţi care este povestea companiei Wargaming și cum a ajuns World of Tanks un succes uriaş pe piața de Free-To-Play, doborând recorduri peste recorduri?Noi am avut această sete de cunoaștere şi, dat fiind că doream să vă satisfacem și vouă curiozităţile (fără să moară vreo pisică) , am intrat în legătură cu cea mai importantă persoană din interiorul companiei.

În cele ce urmează, vă oferim un interviu exclusiv cu Victor Kislyi, fondator și CEO (Director General) al Wargaming.

Victor Kislyi, Director General Wargaming.net

Overheat: Bună ziua și bine ați venit pe Overheat.ro! Mulțumim foarte mult că ați acceptat invitația noastră la interviu.

Victor Kislyi:  Bună ziua! Vă mulțumesc pentru invitație.

OVH: Probabil că orice cititor ar dori să știe care este rolul dumneavoastră în echipă. Mai mult, sunt convins că tinerii noștri cititori sunt curioși cu privire la startul în cariera dumneavoastră. Ce ne puteți împărtăși?

VK:  În anii adolescenței mele, jucatul pe calculatoar era o formă nouă de distracție care în mare parte atrăgea oameni din categoria €œcomputer “geek”, eu fiind unul dintre ei. Obișnuiam să ne jucăm fiecare titlu care era lansat și firește, toată lumea visa să creeze jocuri video. Stăteam și vorbeam ore în șir despre cum am putea îmbunătăți un anumit joc sau cum noi am fi putut face o treabă mai bună. Următorul pas a fost să trecem de la vorbe la fapte. Așa a luat ființă Wargaming.

Astăzi sunt președintele Wargaming și treaba mea este de a supraveghea strategia companiei și operațiunile sale de afaceri.

OVH: In acest an Wargaming.net implineste 15 ani. Cât de greu a fost drumul de la inființare și până la succesul pe care îl aveți acum?

VK: Povestea Wargaming este exemplul de success obținut pe calea cea grea. Am făcut o groază de jocuri înainte de World of Tanks. Fiecare era mai bun decât cel precedent și asta ne-a învățat câteva lecții în materie de marketing și game design. Am continuat, am acumulat aptitudini și am încercat diverse genuri  până când , într-un final, am creat un concept care a prins foarte bine.
În 2008 am înțeles că metoda tradițională de a vinde jocurile de pe rafturi nu mai funcționa. Vânzarea retail de jocuri PC nu mai era viabilă. Piața se pregătea pentru distribuția digitală. Am decis să pășim pe tărâmul necunoscut al genului MMO, ne-am ales o nișă la care eram buni și am reușit să facem o treabă bună.

OVH:  Ne puteți face o scurtă descriere despre Wargaming?

VK: Wargaming este o echipă internațională cu aproape 1400 de specialiști împărțiți în 10 filiale. Proiectele companiei sunt o reflexie a echipei care le creează. La Wargaming, suntem pasionați de furnizarea experiențelor incitante de gaming. Toată echipa gândește așa. Suntem într-o continuă căutare de noi modalități de a crea lumi captivante care oferă distracție și combinăm acest element cu o producție de calitate și servicii superioare.

OVH:  Ce ne puteți spune despre produsele companiei ?

VK: Înainte de păși în piața de gaming online, noi am produs jocuri de strategie: hardcore, în timp real  și turn-based. Majoritatea proiectelor noastre de la începuturi erau vândute retail. Se vindeau bine, au primit review-uri pozitive dar niciunul dintre ele nu a devenit un mare hit.
Când eram în ultimul an la facultate, fratele meu împreună cu mine și niște prieteni din facultate am realizat primul nostru joc. Era un joc de strategie turn-based numit Iron Age. A durat doi ani să îl creăm, nu ne-a adus niciun ban iar atenția publicului spre el a dispărut rapid, dar nu ne-am dat bătuți. După alți doi ani, am realizat primul nostru proiect comercial denumit DBA online, un joc de strategie turn-based.  Acesta a avut un succes moderat și nu a generat un venit mare. A fost bun, dar avea o dificultate prea mare, ceea ce nu a atras mulți jucători.

 Următorul titlu, Massive Assault, avea un stil de joc plin de acțiune care sporea adrenalina jucătorilor hardcore, dar cuprindea și mecanici care erau ușor de înțeles pentru audiență casual. În următorii 3 ani am lansat încă 4 titluri din seria Massive Assault: Massive Assault Network, Massive Assault: Domination, Massive Assault Network 2 și Galactic Assault.

În 2008 am lansat Operation: Bagration, un joc de strategie în timp real bazat pe bătăliile din Al Doilea Război Mondial. Asta a fost prima noastră experiență cu genul RTS și a beneficiat de un succes mare pe piața rusească. Acesta a primit distincția de “€œCel mai bun joc de strategie al anului” la GDC (n.r. Game Developers Conference) Rusia, unde a fost lăudat pentru gameplay-ul echilibrat și acuratețea istorică. Încă două jocuri RTS au fost lansate în anul următor a€“ Order of War și Order of War: Challenge.

În 2010, Wargaming a lansat World of Tanks, joc ce a propulsat compania în poziția de lider al pieței de gaming Free-To-Play.

OVH:  World of Tanks a revoluționat piața Free-To-Play. Cum a început totul?

VK: Să fim pionerii free-to-play în piața de jocuri vestică nu a fost ușor. Când World of Tanks era gata de lansare am început să căutăm un publisher, dar nimeni nu ne-a luat în serios. Nu au crezut că un joc free-to-play poate genera profit.

În piața vestică modelul free-to-play era sinonim cu produsele de proastă calitate, realizate cu scopul de a stoarce jucătorii de cât mai mulți bani și nu prea ofereau cine știe ce în materie de gameplay și grafică. Am renunțat la ideea de a găsi un publisher, am riscat să publicăm noi jocul și am reușit.

Practic, ceea ce am făcut a fost că ne-am dorit să schimbăm percepția negativă asupra modelului free-to-play cu ajutorul lui World of Tanks și am reușit. În timp ce alte companii încercau să schimbe rata de monetizare, noi ne-am îndreptat atenția spre îmbunătățirea jocului, am evitat microtranzactiile care afectează gameplay-ul de bază și oferă avantaje și am balansat produsele cu plată în așa fel încât nimeni să nu fie obligat să plătească, ba chiar să se poată juca gratuit și totuși să se poată bucura de joc.

În World of Tanks jucătorii neplătitori primesc aceeași atenție ca jucătorii plătitori. Noi nu facem distincție. Respectăm toți jucătorii, le ascultăm sugestiile, îi încurajăm cu un flux continuu de conținut și îi stimulăm să joace, în loc să găsim feluri noi de a stoarce bani din ei. Singurul lucru pe care îl vindem este timpul. În caz că jucătorii doresc să avanseze mai repede, pot investi într-un cont premium. Dacă nu doresc să investească bani în joc, trebuie doar să joace un pic mai mult pentru a cerceta noi mașinării de război.

OVH: Cu toții am văzut că nu v-ați oprit la World of Tanks, doriți de asemenea să cuceriți și aerul și marea. Vă așteptați la același succes pentru World of Warplanes și World of Warships?

VK: Cu 15 ani de experiență în spate, Wargaming are tot ce îi trebuie pentru a merge mai departe. Abilitățile, cunoștințele și pasiunea sunt toate acolo.

OVH: Ce alte proiecte pregătește Wargaming.net pentru viitor?

VK:  Următorul pe lista este MMO-ul  de lupte cu avioane World of Warplanes, care se află în fază de Closed Beta. Al treilea titlu din sagă este World of Warships, un MMO cu nave de război, programat pentru lansare în anul 2013. O echipă separată de la Wargaming se ocupă cu dezvoltarea unui joc F2P cu cartonașe de colecție World of Tanks, denumit World of Tanks Generals, pe care îl poți juca în browser.
Anul trecut în Iunie, Wargaming a anunțat serviciul Wargaming.net care o să adune toate proiectele sub un singur portal a€“ www.wargaming.net. Se lucrează la capacitate maximă la acest proiect.

OVH: Aveți planuri să promovați jocurile voastre ( evenimente, concursuri, etc.) pe piața românească?

VK: Da, plănuim să ne extindem și mai mult pe piața din Europa. De exemplu, viitorul tank tree European va conține modele de renume din majoritatea țărilor Europene, iar jucătorii români vor putea găsi câteva modele familiare printre ele.

OVH: Doriți să le transmiteți ceva cititorilor noștri?

VK: Suntem pe cale să construim un univers Wargaming imens și vrem să îl facem cât mai bine posibil. Ne bucurăm să vedem că vă place ce am realizat până acum. Anul acesta vom prezenta caracteristici și produse noi, așa că fiți pe fază. Și continuați să vă războiți!

OVH: Vă mulțumim mult pentru timpul acordat. Vă dorim succes în continuare.

VK:  Vă mulțumesc pentru interesul față de proiectele noastre.


Pompiliu-Ion Popescu
Pompiliu-Ion Popescuhttps://www.overheat.ro
Fan al istoriei şi al celui de-Al Doilea Război Mondial, Pompiliu este persoana despre care ştii sigur că a jucat totul în materie de conflicte militare. Pompiliu s-a alaturat echipei Overheat.ro din Februarie 2012.
- Publicitate -

CELE MAI NOI ARTICOLE

- Publicitate -

2 COMENTARII

  1. Cit ***** mananca asta . A mai fost un interviu in Level in care una a zis si alta a facut . Sper sa le ia fata War Thunder .

LASĂ UN MESAJ

Introdu comentariul tău.
Introdu aici numele tău

Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Contactează-ne!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Acest site este protejat de reCAPTCHA. Se aplică Google Privacy Policy și Terms of Service.

- Publicitate -

Pe subiecte similare

- Publicitate -

Acest site folosește cookie-uri pentru îmbunătățirea experienției de navigare.
Pentru detalii, consultă politica noastră de confidențialitate.