[REVIEW] Anno 117: Pax Romana – Imperiul Roman n-a arătat niciodată așa de bine

În urmă cu 6 ani se lansa Anno 1800, cel de-al șaptelea joc din seria Anno și cu siguranță cel mai de succes. Părea că rețeta a fost dusă la perfecție și că nimic nu poate bate un Anno construit în jurul revoluției industriale, dar – ce să vezi – luna aceasta s-a lansat Anno 117: Pax Romana, un joc care ne întoarce cu muuuuuult în timp, într-o perioadă în care Imperiul Roman era la apogeu.

Anno 117 a luat tot ce-i mai bun din jocul anterior, dar a adăugat noi elemente menite să ne facă viețile de guvernatori și mai palpitante, așa că are toate șansele să detroneze jocul anterior în topurile preferințelor jucătorilor. În rândurile ce urmează voi încerca să condensez cât de bine pot lucrurile care fac din Anno 117: Pax Romana un joc care ar putea merita atenția ta.

Contextul istoric

Jocul ne pune în pielea unui guvernator roman în perioada de glorie a Imperiului Roman. Ne aflăm în anul 117, iar dacă erai curios ce-i cu numele „Pax Romana”, aceasta este denumirea dată de istorici perioadei 27 – 180 d.Hr., în care Imperiul Roman a avut parte de stabilitate, prosperitate și de o dezvoltare bazată pe consolidarea și securizarea teritoriului existent.

Această perioadă este considerată una de pace pentru Imperiul Roman, nu neapărat în sensul în care au lipsit complet războaiele sau revoltele interne, însă toate acestea au fost mult mai rare și nu au reprezentat ambiții riscante pentru expansiunea Imperiului, așa cum s-a întâmplat înainte de această perioadă. De altfel, aceasta este și traducerea expresiei Pax Romana: pace romană.

În această perioadă accentul a fost pus pe lucruri precum asimilarea culturii romane în provinciile distante, construirea de infrastructură sau aplicarea legii la un nivel uniform și predictibil.

Acestea fiind zise, Anno 117: Pax Romana ne propune să luăm parte la crearea unor așezări romane prospere și ne pune la dispoziție toate uneltele pentru a face acest lucru fie continuând în stilul Pax Romana, fie prin metode de expansiune prin luptă, dacă nu credem așa de mult în „pacea romană”. Totul este la alegerea noastră. Și dacă vorbim despre alegeri…

Alegeri, alegeri peste tot

În Anno 117: Pax Romana, libertatea de a alege este pusă pe un piedestal. Multe dintre elementele jocului au fost gândite astfel încât să te determine să alegi dintre mai multe posibilități, astfel încât să ai parte de o experiență diferită de fiecare dată.

Acest lucru este evident încă de la începutul jocului, care, apropo, are două moduri de joc pe care le poți juca singur sau împreună cu prietenii tăi, online: Campaign și Endless. 

Vrei să joci campania? Ai de ales între două personaje principale, cu povești diferite. Vrei să joci modul Endless? Ei bine, dacă în Anno 1800 începeai în The Old World și trebuia să descoperi The New World printr-o expediție, acum poți alege din start din ce regiune vrei să pornești: Latium sau Albion.

În cursul jocului vei avea o mulțime de alte alegeri de făcut. De exemplu, acum există un Discovery Tree, practic un skill/research tree în toată regula, pe care îți poți cheltui punctele de Knowledge obținute de cei aflați în raza unei clădiri culturale, gen Grammaticus. Acest research tree îți oferă posibilitatea să deblochezi anumite elemente precum clădiri, tipuri de drumuri sau diverse avantaje din sfera economică, militară sau civică.

De exemplu, dacă în jocul precedent primeai posibilitatea de a construi drumuri pavate sau harbor-uri prin simpla atingere a unui nivel de locuințe, acum aceste deblocări sunt alegeri conștiente pe care trebuie să le faci în Discovery Tree. Și anumite avantaje care în trecut puteau fi activate doar prin sistemul de Specialists sunt acum disponibile în acest tree (dar în continuare există și Specialists).

Și sistemul de upgrade al locuințelor a fost un pic modificat. De exemplu, acum nu este necesar să satisfaci toate nevoile unei categorii de rezidenți pentru a face upgrade-ul la următoarea categorie, ci doar o parte dintre acestea. Și aici trebuie să alegi: pe care le satisfaci și pe care nu?

Și… promit că-i ultima și mă opresc. Acum trebuie să avem grijă și de anumite aspecte religioase. Principalul aspect este că trebuie să alegem (dintr-o selecție destul de vastă) un zeu care să patroneze fiecare insulă. Rolul zeilor este multiplu. De exemplu, fiecare zeu oferă anumite avantaje, precum o productivitate mai mare pentru agricultură sau o creștere a veniturilor din comerț. Construirea de sanctuare dedicate zeului ales crește nivelul de credință de pe fiecare insulă și sporește bonusurile oferite de acea zeitate.

Latium și Albion sunt două regiuni total diferite

Pe de o parte, Latium este o regiune pur romană, inspirată din zona geografică a Italiei de astăzi. Aici găsești câmpii vaste, o mulțime de resurse de exploatat și o experiență Anno foarte apropiată de cea tradițională. Provinciile pe care le creezi în Latium vor arăta exact așa cum îți imaginezi, cu clădiri frumoase, apeducte și o climă foarte prietenoasă.

În Albion, însă, lucrurile stau total diferit. O regiune pur celtică bazată pe provincia Britannia (zona Marii Britanii de astăzi), dar aflată sub dominație romană, Albion este un mediu extrem de provocator și ostil. De la cultura și nevoile diferite ale populației celte și până la mlaștinile ce ocupă arii vaste de pe insulele din Albion, experiența de aici este foarte diferită de cea din Latium.

Și aici există acest laitmotiv al alegerilor. La al doilea nivel de locuințe, poți alege ce cale vrei să urmeze populația insulei: calea locală, continuând în spiritul culturii celților, sau calea romană, pornind astfel o romanizare a populației. Alegerea vine cu consecințe importante, fiecare tip de populație având complet alte nevoi și clădiri specifice.

Experiența de city-building

În materie de construcție, există câteva lucruri noi și care se pretează extraordinar de bine la perioada în care se desfășoară acțiunea. De exemplu, acum poți construi drumuri și clădiri la unghiuri de 45 de grade unele față de altele, spre deosebire de jocurile anterioare, unde erai limitat la crearea unor orașe cu o perpendicularitate perfectă. Acest lucru face ca orașele pe care le construiești să arate mult mai organic și natural și să se muleze mult mai bine pe caracteristicile geografice ale insulelor.

Un alt lucru nou și demn de menționat este că acum fiecare insulă are un număr de sloturi la baza munților și în anumite zone ale apelor curgătoare, unde poți alege tu ce resursă vrei să fie exploatată acolo. Dacă în trecut știai din start că ai clay pit-uri doar în niște locuri fixe, acum poți efectiv să aloci clay pit-ul pe oricare dintre sloturile compatibile. Iar dacă vrei, poți să schimbi complet resursa care se exploatează în acel slot pe măsură ce avansezi în joc.

Un alt element nou și binevenit este efectul pe care anumite clădiri îl au acum asupra celorlalte clădiri din zonă. De exemplu, acum poate avea sens să muți anumite clădiri de producție (brutăria, de exemplu) în zone rezidențiale, pentru a profita de efectele benefice asupra rezidenților din zonă. Desigur, uneori trebuie să fii atent și la efectele negative. De exemplu, o anumită clădire poate să crească sumele de bani aduse de locuințele din zona sa, dar poate crește și riscul de incendiu.

Dacă ai ambiții să construiești metropole uriașe, trebuie să-ți amintesc că vorbim de un joc Anno, care în mare parte poate fi descris ca o serie interminabilă de provocări. Asemeni jocurilor anterioare din serie, suprafața construibilă a insulelor nu este una foarte mare și va trebui mereu să găsești modalități de a optimiza spațiul utilizat.

Adesea te vei găsi mutând sau demolând diverse clădiri pentru a le face loc altora noi și vei fi forțat să muți parțial sau integral anumite lanțuri de producție pe alte insule, sau chiar să te aprovizionezi prin sistemul de comerț maritim. În Albion, poți face și o alegere interesantă: aceea de a transforma mlaștinile în terenuri uscate și fertile, prin deblocarea și adoptarea unui sistem de drenaj al apei din sol.

Pentru cei care chiar vor o insulă imensă există totuși o veste interesantă: primul DLC (plătit) al lui Anno 117, Provinces of Ash, ne va aduce cea mai mare insulă din universul Anno. Însă acest lucru se va întâmpla în aprilie 2026.

Războiul nu mai este acum doar naval, ci și terestru. Există câteva tipuri de trupe terestre pe care le poți recruta și de care ai neapărată nevoie pentru a cuceri alte insule. Asta deoarece acum fiecare insulă are o „Villa”, adică un palat al guvernatorului, iar condiția principală pentru a cuceri insula este să distrugi această clădire.

Evident, trupele terestre trebuie încărcate pe nave, iar după debarcare vor întâlni alte trupe terestre și diverse clădiri defensive. Jocul se transformă într-un RTS simplist, un fel de mini Age of Empires sau Rome: Total War. E o plăcere să îți vezi arcașii, catapultele sau cavaleria distrugând rând pe rând obiectivele inamice și să te uiți la indicatorul de pe ecran care îți arată ce șanse de câștig ai.

Atmosfera și grafica

Jocul chiar reușește să transmită o atmosferă aparte, menținând tensiunea constantă specifică jocurilor Anno, dar condimentând-o cu elemente inspirate din realitățile vieții romanilor și celților de acum aproape două milenii.

Deși jocul are cerințe de sistem ceva mai mari decât te-ai aștepta pentru un city-builder, lucrul acesta poate fi justificat foarte ușor prin calitatea sa grafică. Nivelul de detaliu din acest joc este unul cu adevărat deosebit, dar și efectele atmosferice și de iluminare sunt impresionante. De exemplu, jocul are un ciclu zi-noapte complet, iar poziția Soarelui pe cer schimbă într-un mod palpabil aspectul orașelor tale.

M-am găsit de câteva ori efectiv oprindu-mă din ceea ce făceam, doar ca să admir felul în care se vede apusul în orașul meu.

Jocul include și ray tracing, global illumination și atmospheric scattering, tehnologii care amplifică efectele atmosferice și adaugă și mai mult eye-candy decât în mod obișnuit. Eu am testat Anno 117: Pax Romana pe un bătrân GTX 1080 Ti, deci fără RT, și nu am simțit că mi-a lipsit ceva. Jocul arată superb.

Stilurile arhitecturale ale vremurilor și culturilor reprezentate în joc au fost recreate într-un mod superb și, de aceea, după câteva ore de joc, orașul tău va arăta ca o adevărată capodoperă. Și te poți apropia foarte mult de sol pentru a vedea cum își petrec locuitorii tăi timpul, acest lucru fiind acompaniat și de creșterea volumului audio al sunetelor de la nivelul străzii. Delicios.

Modul Campaign e un bun punct de start

În Anno 117: Pax Romana poți alege să joci din perspectiva unuia dintre două personaje care se confruntă cu probleme diferite.

Ambele povești sunt construite pe același „schelet” și au doar două capitole, primul având loc în Latium și celălalt în Albion. Din punctul meu de vedere, povestea Marciei este mult mai interesantă decât cea a fratelui său, Marcus, și se concentrează pe provocările pe care trebuie să le înfrunte o femeie în urma unei căsătorii aranjate cu un guvernator roman pe care nici nu îl întâlnește.

Din perspectiva gameplay-ului, cele două povești nu diferă într-un mod notabil, iar fiecare poveste are momente-cheie în care partea de city-building este pusă pe pauză și ai de făcut alegeri selectând dintre mai multe opțiuni. Un aspect binevenit este faptul că acum toate personajele au voci, ceea ce adaugă un element de imersiune în poveste.

Deși nu aș spune că acest mod de joc este un highlight al lui Anno 117, pot să recomand jucarea unei sesiuni de campanie în special pentru cei care sunt nou-veniți în universul Anno, mai ales că modul Endless din Anno 117: Pax Romana poate fi destul de intimidant la început prin complexitatea sa.

Campania îți permite să înveți într-un ritm mai lent cele mai importante mecanici ale jocului și dublează ca un bun tutorial.

Concluzie

Deși intimidant în primele ore de joc, Anno 117: Pax Romana este unul dintre cele mai bune Anno de până acum. Deși în primele minute de joc am crezut că avem de-a face doar cu un Anno 1800 „cu alte skinuri”, nu mi-a luat mult să-mi dau seama că m-am înșelat.

Ceea ce funcționa bine în jocul anterior a fost păstrat, dar mecanicile de joc nou introduse adaugă noi niveluri de complexitate, iar varietatea de alegeri pe care le poți face pe parcursul jocului fac ca fiecare sesiune de joc să fie specială și te țină în fața monitorului ore întregi, în ciuda avertismentelor de pe ecran care te anunță că ar fi bine să faci o pauză din când în când.

De aceea, fie că ești complet nou în universul Anno sau ai deja experiență cu jocurile anterioare, Anno 117 îți va oferi destule motive să-ți petreci zeci sau sute de ore construind, demolând, panicându-te, războindu-te, reparând, regretând alegerile anterioare și construind din nou.

Anno 117 este disponibil pe PC, PS5 și Xbox Series X|S.

Roberto Teodorescu
Roberto Teodorescu
Fondator al Overheat.ro, Roberto Teodorescu este omul care visează la răspândirea informaţiilor de calitate către pasionaţii de jocuri video. Legenda spune că ar fi pasionat de jocuri, IT, efecte speciale şi producţie muzicală. Şi cică ar fi născut prin '89.
- Publicitate -

CELE MAI NOI ARTICOLE

- Publicitate -

LASĂ UN MESAJ

Introdu comentariul tău.
Introdu aici numele tău
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Contactează-ne!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Publicitate -

Pe subiecte similare

- Publicitate -

Acest site folosește cookie-uri pentru îmbunătățirea experienției de navigare.
Pentru detalii, consultă politica noastră de confidențialitate.